Kiedy cylindry hydrauliczne wymagają regeneracji?

14.02.2022
Kiedy cylindry hydrauliczne wymagają regeneracji?

Regeneracja siłowników hydraulicznych to usługa polegająca na naprawie albo wymianie zepsutych części. Siłowniki to elementy robocze stosowane w maszynach, które pracują pod wpływem ciśnienia cieczy hydraulicznej – najczęściej odpowiedniego oleju hydraulicznego. Ciecz hydrauliczna napiera pod pewnym ciśnieniem na tłok o odpowiedniej średnicy i to właśnie te dwa parametry decydują o wartości siły, jaką wytwarza siłownik. Cylindry pracują pod ciśnieniem wynoszącym nawet do 700 barów, dlatego są narażone na bardzo duże obciążenia. Z tego powodu ulegają zużyciu, przez co muszą być wymieniane na nowe bądź poddawane regeneracji. Profesjonalnie przeprowadzona naprawa zapewnia wydłużenie czasu eksploatacji oraz sprawne działanie układu hydraulicznego. Usługa tego typu to często oszczędność dla firmy, a zregenerowana część działa w pełni sprawnie, podobnie jak nowy element.

Jak wygląda regeneracja siłowników hydraulicznych?

Regeneracja obejmuje zazwyczaj wymianę uszczelnień oraz tłoczyska. Rzadziej wymieniane są łożyska czy też cylinder. W wielu przypadkach możliwa jest regeneracja tłoczyska poprzez nakładanie jednowarstwowej lub dwuwarstwowej powłoki galwanicznej w formie technicznego chromu, ale ma to uzasadnienie tylko dla tłoczysk specjalnych takich jak np. tłoczyska nierdzewne. Inne technologie, które wykorzystywane są do regeneracji siłowników  to szlifowanie, toczenie i spawanie. Końcowa obróbka polegająca na wygładzeniu powierzchnie cylindra i wykonywana jest metodą honowania. Następnie przeprowadzona jest próba ciśnieniowa w celu sprawdzenia sprawności elementu. Regeneracji można poddawać siłowniki teleskopowe, pneumatyczne, jednostronnego i dwustronnego działania.

Co może spowodować konieczność wykonania regeneracji siłownika hydraulicznego?

Najczęściej występującą przyczyną awarii siłownika hydraulicznego jest utrata szczelności. Wynika ona z długotrwałej pracy w wysokiej temperaturze i pod nadmiernym obciążeniem, stosowania zbyt niskiego bądź wysokiego ciśnienia roboczego, znacznych skoków ciśnienia oraz ze zużycia elementów roboczych. Również zanieczyszczenie oleju może wywołać awarie cylindra, m.in. uszkodzenie uszczelnień. Zdarza się również, że dochodzi do niepożądanych reakcji chemicznych w elementach, z których zbudowany jest siłownik bądź zostaje on uszkodzony z zewnątrz.

To top